Zasady zapisu na listę oczekujących

OBOWIĄZKI ŚWIADCZENIODAWCY:

  1. Wpisanie pacjenta na listę oczekujących, jeżeli świadczenie medyczne nie może być udzielone w dniu zgłoszenia.
  2. Zakwalifikowanie pacjenta do leczenia wg kategorii medycznej:

Kategorie medyczne

przypadek pilny – jeżeli istnieje konieczność pilnego udzielenia świadczenia ze względu na dynamikę procesu chorobowego i możliwość szybkiego pogorszenia stanu zdrowia lub znaczącego zmniejszenia szans na powrót do zdrowia;

przypadek stabilny – kategoria medyczna pacjentów, którzy nie znajdują się w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego i nie zostali zaliczeni do przypadków pilnych.

  1. Odnotować na liście oczekujących, za zgodą świadczeniobiorcy, m.in.; imię i nazwisko pacjenta, numer PESEL, miejsce zamieszkania, numer telefonu, a także rozpoznanie lub powód przyjęcia i planowany termin udzielenia świadczenia.
  2. Poinformować pisemnie pacjenta o kategorii medycznej i planowanym terminie udzielenia świadczenia, a także o każdej zmianie tego terminu, jak również przyczynie zmiany.
  3. W przypadku zakończenia wykonywania umowy – wydać pacjentowi oryginał skierowania oraz zaświadczenie o wpisaniu na listę oczekujących wraz z podaniem daty zgłoszenia się do niego. Za wydanie zaświadczenia pacjent nie ponosi opłat.

OBOWIĄZKI PACJENTA

  1. W przypadku świadczeń udzielanych na podstawie skierowania pacjent jest zobowiązany do dostarczenia oryginału skierowania nie później niż w terminie 14 dni roboczych od dnia dokonania wpisu na listę oczekujących. Oryginał skierowania można dostarczyć osobiście, za pośrednictwem osób trzecich lub przesłać pocztą (decyduje data stempla).
  2. Ważne jest podanie świadczeniodawcy aktualnych danych kontaktowych, tj. właściwego adresu do korespondencji, numeru telefonu czy adresu poczty elektronicznej.
  3. W przypadku rezygnacji z zaplanowanego świadczenia pacjent ma obowiązek niezwłocznego powiadomienia poradni/oddziału. Jeżeli pacjent nie stawi się w wyznaczonym terminie bez powiadomienia, zostaje skreślony z listy oczekujących na to świadczenie.
  4. Jeżeli pacjent ubiega się, o przywrócenie go na listę oczekujących musi uprawdopodobnić, że niezgłoszenie się nastąpiło z powodu siły wyższej. Wniosek należy złożyć niezwłocznie, nie później niż w terminie 7 dni od dnia ustania przyczyny niezgłoszenia się na ustalony termin udzielenia świadczenia oraz podać powód niezgłoszenia się.
  5. Kontakt ze świadczeniodawcą w przypadku, gdy stan zdrowia pacjenta ulega zmianie i gdy zaistnieje potrzeba wcześniejszego niż w ustalonym terminie udzielenia świadczenia (lekarz może podjąć decyzję o zmianie kategorii medycznej i wyznaczyć nowy, wcześniejszy termin udzielenia świadczenia).
  6. W celu otrzymania danego świadczenia pacjent może wpisać się wyłącznie na jedną listę oczekujących u jednego świadczeniodawcy.

Ważne!

Do korzystania poza kolejnością ze świadczeń opieki zdrowotnej mają prawo:

  • Zasłużeni Honorowi Dawcy Krwi i Zasłużeni Dawcy Przeszczepu oraz Dawcy Przeszczepu, Dawcy krwi, którzy oddali co najmniej 3 donacje krwi lub jej składników, w tym osocze po chorobie COVID-19
  • Inwalidzi wojenni i wojskowi oraz kombatanci
  • Uprawnieni żołnierze i pracownicy wojska oraz weterani poszkodowani – w zakresie leczenia urazów i chorób nabytych podczas wykonywania zadań poza granicami państwa
  • Kobiety w ciąży i w okresie połogu
  • Świadczeniobiorcy do 18 r.ż., u których stwierdzono ciężki i nieodwracalne upośledzenie albo nieuleczalną chorobę zagrażającą życiu, które powstały w prenatalnym okresie rozwoju dziecka lub w czasie porodu
  • Działacze opozycji antykomunistycznej i osoby represjonowane z powodów politycznych
  • Osoby posiadające orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności.
  • Osoby deportowane do pracy przymusowej oraz osadzone w obozach pracy przez III Rzeszę i ZSRR
  • Weterani poszkodowani w działaniach poza granicami państwa w zakresie leczenia urazów

Korzystanie „poza kolejnością” oznacza, że:

  • świadczenia ambulatoryjnej opieki specjalistycznej i świadczenia szpitalne powinny być udzielone w dniu zgłoszenia,
  • jeżeli udzielenie świadczenia w dniu zgłoszenia nie będzie możliwe, powinno ono zostać zrealizowane w innym terminie, poza kolejnością wynikającą z prowadzonej listy oczekujących
  • w przypadku świadczeń ambulatoryjnej opieki zdrowotnej (AOS) świadczenie powinno zostać udzielone nie później niż w ciągu 7 dni roboczych od dnia zgłoszenia.

Wpisu na listę oczekujących dokonuje się w dniach i godzinach pracy Rejestracji Poradni/Zakładów/ Sekretariatów Oddziałów; numery telefonów dostępne na stronie internetowej www.barlicki.pl .

Łódź, dn. 01.01.2023 r.