Teleporady – POZ

Załącznik nr 1
do Zarządzenia  Wewnętrznego nr 57A/2020

(wersja z  dnia 18 marca 2021)

 Zasady udzielania teleporad w POZ przy SPZOZ USK  nr 1 im. N. Barlickiego w Łodzi

    1. Teleporada w Podstawowej Opieki Zdrowotnej jest narzędziem, które umożliwia uzyskanie świadczenia medycznego bez bezpośredniego kontaktu z personelem oraz innymi pacjentami przebywającymi w placówce medycznej. Dzięki temu zwiększa bezpieczeństwo pacjenta i personelu medycznego redukując konieczność bezpośredniego kontaktu do sytuacji uzasadnionych klinicznie.
    2. Teleporady udzielane są przez lekarzy oraz przez pielęgniarki i położne w zakresie ich kompetencji w godzinach pracy placówki – w dni robocze, od poniedziałku do piątku
      od 8:00 do 18:00.
    3. Teleporada jest realizowana w dniu dzisiejszym lub w następnym dniu roboczym. Termin teleporady może być wyznaczony w innym dogodnym dla pacjenta terminie lub terminie wynikającym z jego planu leczenia.
    4. Jeśli nie ma możliwości przyjęcia pacjenta, otrzymuje on informację o innych formach pomocy np. podczas świąt oraz dni wolnych od pracy pomocy medycznej udzielają punkty nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej od poniedziałku do piątku w godzinach od 18.00 do 8.00 dnia następnego, Izba Przyjęć, SOR.
    5. Wizyta stacjonarna musi odbyć się u pacjenta/przedstawiciela ustawowego, który: nie wyrazi zgody na teleporadę
      odbywa pierwszorazową wizytę u lekarza, pielęgniarki, czy położnej POZ
      zgłasza pogorszenie lub zmiany objawów w związku z chorobą przewlekłą
      oraz u którego wystąpiło podejrzenie choroby nowotworowej
      u dzieci do 6 r.ż. poza poradami kontrolnymi w trakcie leczenia, ustalonego podczas osobistego badania pacjenta, których udzielenie jest możliwe bez badania pacjenta
      Osoby powyżej 65 r.ż. nie muszą być przyjmowane tylko na wizytę stacjonarną, 
    6.  Teleporady są udzielanie za pośrednictwem połączeń telefonicznych oraz w wybranych wypadkach (po ustaleniu możliwości i bezpieczeństwa połączenia) także za pośrednictwem transmisji video przez dostępne systemy informatyczne (np. Skype®).
    7. Wszystkie teleporady przeprowadzane są w warunkach gwarantujących poufność z zapewnieniem braku dostępu osób nieuprawnionych do informacji przekazywanych za pośrednictwem systemów teleinformatycznych lub systemów łączności w związku z udzieleniem teleporady.
    8. Każda przeprowadzona teleporada jest odnotowywana w dokumentacji medycznej pacjenta.
    9. Aby zamówić teleporadę pacjent musi zarejestrować się telefonicznie dzwoniąc do rejestracji POZ pod numery telefonu: 42 677 69 10.
    10. Pracownik rejestracji:
      rozpoznaje wstępnie potrzebę zdrowotną pacjenta
      ustala możliwość i termin realizacji teleporady
      przekazuje informacje o zasadach i przewidywanym czasie teleporady
    11. Lekarz kontaktuje się z pacjentem w wyznaczonym przez rejestrację terminie teleporady. W przypadku problemów z połączeniem lekarz podejmuje minimum trzy próby nawiązania kontaktu z pacjentem w odstępach nie krótszych niż 5 minut. W przypadku blokad połączeń ze strony pacjenta lekarz może wspomóc się nawiązaniem połączenia przez pracownika rejestracji POZ. Brak możliwości skontaktowania się z pacjentem jest odnotowywany w dokumentacji chorego. W przypadku braku kontaktu z pacjentem w ustalonym terminie teleporada zostaje anulowana, informacja o tym jest przekazywana zwrotnie do rejestracji POZ, a pacjent zobowiązany jest ponownie zarejestrować się.
    12. Na początku teleporady lekarz, pielęgniarka bądź położna POZ potwierdza tożsamość pacjenta. Może to zrobić na podstawie danych wskazanych w dokumentacji medycznej lub deklaracji wyboru, o której mowa w art. 10 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o podstawowej opiece zdrowotnej, lub przy wykorzystaniu elektronicznego konta pacjenta utworzonego w wyniku potwierdzenia jego tożsamości osobiście lub w sposób określony w art. 20a ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2020 r.  poz. 346, 568 i 695);
    13. Podczas teleporady lekarz/pielęgniarka/położna dokonuje oceny stanu pacjenta, ustala czy teleporada jest wystarczająca dla aktualnego problemu zdrowotnego, czy konieczna będzie wizyta osobista, domowa lub inne świadczenie medyczne.
    14. W przypadku gdy problem, który zgłasza pacjent nie może być zdiagnozowany w formie teleporady lub diagnostyka wyłącznie na podstawie badania podmiotowego i dostępnych wyników badań dodatkowych jest obarczona istotnym ryzykiem dla zdrowia lub życia pacjenta, pracownik medyczny informuje o konieczności osobistej wizyty w placówce
      i umawia tę wizytę. Wizyty osobiste są realizowane z zastosowaniem środków bezpieczeństwa, związanych z ryzykiem zakażenia SARS CoV-2 i zgodnie z obowiązującymi zaleceniami w     tym zakresie. 
    15. Pacjent ma prawo do zgłoszenia w trakcie teleporady woli osobistego kontaktu z pracownikiem medycznym. O konieczności odbycia wizyty osobistej decyduje personel udzielający świadczenia w porozumieniu z pacjentem lub jego opiekunem. Informacja o zaplanowanej wizycie jest odnotowywana w dokumentacji pacjenta i przekazywana do rejestracji POZ.
    16. W ramach teleporady możliwe jest wystawienie dokumentów elektronicznych (np. e-recepta, e-zlecenie na wyroby medyczne lub badania diagnostyczne, zwolnienie lekarskie eZLA),
      a także dokumentów wystawionych w formie papierowej, które są do odbioru w rejestracji POZ po potwierdzeniu tożsamości (np. papierowe skierowania na badania diagnostyczne,           skierowania do specjalisty, zaświadczenia lekarskie lub pielęgniarskie). 
    17. Lekarz podczas teleporady udziela informacji o sposobie realizacji e-recepty, e-zlecenia na wyroby medyczne oraz informuje o procedurze realizacji badań dodatkowych lub konsultacji specjalistycznych. 
    18. W chwili obecnej tutejszy POZ nie posiada możliwości technicznych wystawiania e-skierowań. Po wprowadzeniu takiej funkcjonalności do naszych systemów informatycznych informacja o warunkach ich wystawiania i realizacji będzie przekazywana pacjentom w trakcie teleporad. Pracownik rejestracji POZ podczas umawiania teleporady lub inny pracownik medyczny w trakcie realizacji teleporady udziela informacji o możliwości założenia Internetowego Konta Pacjenta i zaletach takiego rozwiązania. 

Podstawa prawna:

Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 12 sierpnia 2020 r. w sprawie standardu organizacyjnego teleporady w ramach podstawowej opieki zdrowotnej (Dz. U. 2020, poz. 1395 ze zm.).