Prawa i obowiązki Pacjenta Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego nr 1 im. Norberta Barlickiego w Łodzi

Pacjent ma prawo do:

  1. świadczeń zdrowotnych odpowiadających wymaganiom aktualnej wiedzy medycznej,
  2. informacji o swoim stanie zdrowia,
  3. zachowania w tajemnicy, przez osoby udzielające świadczeń zdrowotnych, informacji związanych z pacjentem, w szczególności z jego stanem zdrowia,
  4. wyrażenia zgody albo odmowy na udzielanie świadczeń zdrowotnych,
  5. zgłaszania działań niepożądanych produktów leczniczych,
  6. poszanowania intymności i godności, w szczególności w czasie udzielania świadczeń zdrowotnych,
  7. dokumentacji medycznej dotyczącej stanu zdrowia oraz udzielonych świadczeń zdrowotnych,
  8. zgłoszenia sprzeciwu wobec opinii albo orzeczenia lekarza,
  9.  poszanowania życia prywatnego i rodzinnego,
  10. opieki duszpasterskiej,
  11. przechowywania rzeczy wartościowych w depozycie.

Podstawa: Aktualna Ustawa o Prawach Pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta:
Ustawa dostępna w dyżurce pielęgniarek

Ze względu na badania naukowe oraz dydaktykę prowadzoną na terenie Szpitala, Pacjent ma prawo do:

  • nie wyrażenia zgody na badanie przeprowadzane przez kształcących się lub w ich obecności,
  • nie wyrażenia zgody na udział kształcących się w obchodzie lekarskim,

Pełnomocnik ds. Praw Pacjenta 
mgr Beata Smarzyk
Przyjmuje interesantów w poniedziałki 
w godz. 08:00 – 09:00
Budynek administracji, II piętro, pokój 200
tel. 42 67 76 884 tel.

Rzecznik Praw Pacjenta
Bartłomiej Łukasz Chmielowiec
ul. Młynarska 46, 01-171 Warszawa,
  fax: (22) 506-50-64
www.gov.pl/web/rpp      kancelaria@rpp.gov.pl 

Telefoniczna Informacja Pacjenta:
800 – 190 – 590
(połączenie bezpłatne z tel. stacjonarnych
i komórkowych)
czynna pn. – pt. w godz. 8.00 – 18.00

Pacjent ma obowiązek przestrzegania zasad określonych w regulaminie Oddziału, a w szczególności:

  1. stosowania się do wszystkich zaleceń i wskazówek personelu medycznego,
  2. nie opuszczania w trakcie hospitalizacji terenu Szpitala bez wyraźnej zgody lekarza prowadzącego leczenie lub lekarza dyżurnego,
  3. przestrzegania bezwzględnego zakazu spożywania alkoholu oraz palenia tytoniu (w tym papierosów elektronicznych )na terenie Szpitala,
  4. przestrzegania zasad obowiązujących na terenie Szpitala,
  5. przestrzegania kultury, czystości osobistej, higieny i porządku w sali chorych,
  6. odpowiedzialności za powierzone rzeczy szpitalne i uszanowanie mienia szpitalnego,
  7. zachowania respektującego prawa innych pacjentów do spokoju,
  8. używania odbiorników radiowo-telewizyjnych za zgodą pozostałych pacjentów, których spokój może zostać zakłócony,
  9. nie wnoszenia sprzętu elektrycznego (sprzęt radiowo-telewizyjny, czajnik, żelazko itp.), wymagającego podłączenia do zewnętrznego źródła zasilania (gniazdka elektryczne).
  • Pacjent jest współodpowiedzialny za zachowanie osób go odwiedzających.
  • O wypisie pacjenta przed zakończeniem procesu diagnostyczno – terapeutycznego z powodu rażącego naruszenia regulaminu danego oddziału decyduje Dyrektor na wniosek właściwego Kierownika Oddziału.
  • Korzystanie przez pacjentów z telefonów komórkowych powinno się odbywać w sposób nie stwarzający uciążliwości dla innych pacjentów. Z telefonów komórkowych nie wolno korzystać w czasie obchodów lekarskich oraz w czasie trwania ciszy nocnej.
  • Pacjent nie ma prawa zażywać samowolnie leków w czasie pobytu w Szpitalu bez zgody lekarza.
  • Pacjent jest obowiązany udzielać w trakcie wywiadu lekarskiego lub pielęgniarskiego pełnej
    i prawdziwej informacji o swoim stanie zdrowia.
  • Szpital nie ponosi odpowiedzialności za szkody wynikłe z zatajenia bądź udzielenia nieprawdziwej informacji, co do istotnych spraw dotyczących zdrowia pacjenta.

Za przedmioty zatrzymane przez pacjenta w sali chorych i zaginione, a także za przedmioty wartościowe pozostawione w magazynie ubrań, Szpital nie ponosi odpowiedzialności.

 

Łódź, dnia 14.02.2021 r.